Soderscykel.se

Köpvillkoren gäller för privatpersoner.

Om oss

Vi är en riktig cykelaffär i Stockholm som drivs av tredje generationen Harrfors sedan 1945. Vi har även lång erfarenhet av e-handel sedan 2008. Välkommen att handla från det stora utbudet, alltid med varor direkt från eget lager med bra priser och galet snabba leveranser! Ja visst kan du också köpa cykel på nätet! Den är monterad och justerad av någon av våra duktiga cykelmekaniker med perfekt inställda växlar och bromsar så att alla funktioner är i toppskick när den kommer levererad i en cykelkartong hem till din bostaden. Du behöver bara själv utföra montering av pedaler och skruva fast styret, ibland även framhjulet och sedan är den säker och körklar i många, många år. Vill man även ha sina beställda tillbehör monterade, så ingår den på köpet om man meddelar oss, annars skickas tillbehören separat.   

                                       

Priser och betalning

Varje vara anges i svenska kronor SEK inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset i SEK inklusive alla avgifter, moms och eventuell frakt.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningsalternativ.  Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Leveransbesked

Orderbekräftelse på ditt köp skickas direkt efter ordern är lagd. När din vara är bokad för upphämtning av transportören skickar vi ett leveransbesked till dig. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum.

Leveranser

Har du valt leverans till ett utlämningsställe skickar vi paketet till ditt valda ombud i närheten av din leveransadress. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar till vald DHL Service Point. Du får ett SMS av dem när varan är framme och går att hämta ut hos ditt ombud. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig normalt inom 14 dagar. 

När varan är så liten att den kan skickas som brev kommer den med Postnord hem till din brevlåda.

Hemleverans av cyklar tar normalt några dagar extra dagar. Du blir aviserad av DHL innan leverans på det telefonnummer du anger vid köpet, de lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, denne måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka körtider och dagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Om du godkänt att den utkörande bilen får ställa godset vid din dörr har du tagit över ansvaret vid det tillfälle du godkände det förfarandet.

Om en varan har någon avvikande leveranstid står det angivet på respektive produktsida

Vi reserverar oss för lite längre leveranstider under semestertider och helgdagar

Beställningsvara

Om leveransen för en produkt med status beställningsvara på produktsidan; Denna produkt finns hos en leverantör. Produkten skickas så fort den kommit till vårt lager. Den angivna leveranstiden är baserad på den genomsnittliga leveranstider från det lager produkten befinner sig på och skickas sedan till dig nästa vardag från oss.

Hämta kostnadsfritt i butiken

Du kan alltid välja att hämta din beställning utan fraktkostnad direkt i butik - Click & Collect.

Detta val kommer upp som ett alternativ i kassan. Vi skickar er fakturan så snart er beställning är färdig för upphämtning. Vi ser helst att du kommer och hämtar din beställning inom 2 veckor från att vi meddelat att er order är klar för upphämtning i butik.

Retur av beställning - Paket

Vid eventuell retur av din beställning med ångerrätt inom 14 dagar skall du först kontakta oss via mail: order@soderscykel.se 

Vi skickar dig en länk där du sedan köper returfrakt. Detta för att du skall får en så smidig och enkel retur som möjligt.

Enklast är att du sedan lämnar din försändelse på samma ställe som du hämtat ut den.

Du kan också välja att lämna in ditt paket direkt till butiken på Södermalm.

Återbetalningsskyldighet: Vi betala tillbaka vad du har betalat för varan inom 10 dagar från den dag då vi tog emot varan i retur.

Ej uthämtade paket

Om du inte hämtar ut din beställning i tid och den skickas i retur från utlämningsstället så kommer vi tyvärr vara tvungna att ta ut en administrativ kostnad på 250 kr. Detta för att täcka ordinarie pris för frakter och adminstrativa avgifter från DHL.

Har du inte fått SMS avisering från ombudet inom 3 vardagar efter din beställningen? Då stämmer förmodligen inte dina kontaktuppgifter du uppgett dvs i klartext du har vid beställningen lämnat oss felaktigt mobilnummer? Ja då får du inte aviseringen från ombudet och paketet kommer av DHL returneras till oss som "ej uthämtat paket" med avgift för frakter och administrations avgift enligt ovan.

Ej mottagen hemleverans

Om du inte tar emot din beställda cykel eller skymmande vara efter den tidsbestämd avisering kommer vi debiterar dig för DHL:s ordinarie pris för dessa extra transportkostnader och lagerhyra.

Ångerrätt 

Din ångerrätt vid distanshandel i vår webshop gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.

Du har inte ångerrätt om: Produkten används under ångerfristen eller om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

När du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända den som ett företagspaket (vi löser inte ut paket hos ombud) eller lämna tillbaka den till oss direkt i butiken.

Återbetalningsskyldighet: Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 2 veckor från den dag då vi tog emot varureturen.

Du får själv betala returkostnaden när du sänder tillbaka varan. Om du använder vår returfraktsedel kostar den för DHL Service Point paket 100:- vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen företagsfrakt. För cyklar kostar returfrakten vid ångerrätt; Speditörens ord pris som normalt är mellan 1000-2000 för en cykel.

Reklamationer

Du har alltid 1 års garanti på alla produkter.

Du har alltid rätt att reklamera en produkt inom 3 års tid enligt konsumentsköpslagen.

För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Du får inte själv ha orsakat felet. Det åligger er att omedelbart kontakta oss när du upptäcker eventuella fel eller brister.

Du har rätt att reklamera en produkt inom 3 års tid enligt konsumentskyddlagen, men det är alltid du som kund som måste kunna visa att varan eller tjänsten faktiskt är felaktig.

Reklamationer skall ha inkommit till oss så snart du upptäckt fel på produkten.

Oftast får du varan reparerad eller så får du en ny vara. Säljaren eller leverantören har rätt att reparera om det skulle bli orimligt dyrt med en ny vara.

Om leverantören eventuellt vill ha tillbaka den reklamerade varan för bedömning, betalar vi alltid fraktkostnader för retur och ersättningsvaror som är en godkända reklamationer.

Vi eventuell reklamation skall du kontakta kundtjänst hos Söders Cykelbutik i Stockholm AB: info@soderscykel.se alternativt telefon 08-6688110

Betalning med Klarna

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. 

Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 30 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt.

Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout såsom exempelvis Swish, där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren.

Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.

Betalning med Swish, om du betalar med Swish och väljer att returnera hela din beställning så återbetalas beloppet per automatik när vi gör en kreditering. Vid en delretur kommer vi behöva göra en manuell bankinbetalning, så i de fallen behöver vi dina bankuppgifter.

Beställningsvaror och Förorder 

Gäller primärt cyklar som är beställningsvara från leverantörens lager. På produktsidan hittar du information om leveranstid som kan uppdateras löpande beroende på leverantörens lagerstatus. Somliga varor kan du beställa på förorder och du får då en beräknad leveranstid, vi kontaktar alltid dig som kund om dessa datum skulle ändras utan vår påverkan. Under hela perioden, innan leverans, har du rätt att avbryta din order. Detta gäller ej specialtillverkade cyklar och varor som produceras på beställning.

Pris- och Produktinformation

Vid felaktigheter i lagerstatus eller prissättning förbehåller sig Söders Cykelbutik i Stockholm AB med webbutiken soderscykel.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är vi inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Vi förbehåller rätten att ta bort en beställning om det är så att din produkt eller flera produkter har utgått i leverantörens sortiment eller är slutsålda och ej kommer att komma in i lager igen eller om en produkt har ett tillfälligt felaktigt pris online i webshopen.

Reservationer 

Söders Cykelbutik reserverar sig för eventuella slutförsäljning samt att varor kan ha utgått ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla produktbilder alltid är perfekta eller återger varans verkliga färgsättning eller utseende. Vi reserverar oss även för tryckfel i text informationen om produkter. Vi reserverar oss för tillfälliga fel på prissättningen eller handhavandefel eller fel i lagersaldo och dess lagersynkningen mellan kassasystem och soderscykel.se tillfälligt inte stämmer vid beställningen.

Förmånscykel

Ett köp av förmånscykel hos din arbetsgivare kan inte kombineras med butikens eventuella tillfälligt rabatterade priser. För dessa leasingavtal gäller butikens rekommenderade ordinarie priser via någon av ert företags valda partners Bussiness Bike, Epassi, Benify eller Active Benefits inköpsportaler. Detta är sedan ett väldigt förmånligt och prisvärt sätt att få en bättre cykel och dessutom mycket billigare. Som anställd betalar du sedan för cykeln genom avdrag på din bruttolön. Tack vare fördelaktig förmånsbeskattning blir priset till slut betydligt lägre (20-50% billigare) på det ordinarie priset än om du själv hade köpt din cykel i butiken

Cookies:

Söders Cykelbutik i Stockholm AB använder så kallade cookies och enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus.

Tvister:

Vid tvister som vi inte gemensamt kan lösa rekommenderar vi dig att kontakta Allmänna reklamationsnämnden, arn.se  eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För att läsa mer om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se 

Övrigt:

Konsumentskydd: De här köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Söders Cykel i Stockholm. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.soderscykel.se.

Force Majeure:

Soderscykel.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Personuppgift:

Soderscykel ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Soderscykel samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering.

Söders Cykelbutik Stockholm AB

Butik: Sankt Paulsgatan 43

Postadress: Sankt Paulsgatan 43, 118 48 Stockholm

Telefon: 08-6688110

E-mail: order@soderscykel.se

Organisations nr 559179-6627   

Product added to wishlist
Product added to compare.